26- شعراء [شاعران]
در 4 آیه آخر این سوره، سخن از شاعران بیهوده گوى بى تعهد و عمل، و نیز ستایشى از شاعران مؤمن و عمل كننده و یادآوران خدا و پیروزمندان بعد از ستمدیدگى، به میان آمده است. این، شیوهاى است براى محتوا و جهت دادن به یك نهادى كه در جامعه وجود داشت و استفاده از سنگر شعر در راه تعهد و ایمان است.
این سوره هم مانند بیشتر سورههاى مكى در رابطه با عقیده و توحید و نبوت و معاد و بهشت و دوزخ مطالبى دارد و از سرگذشت موسى و ابراهیم و نوح و هود و صالح و لوط و شعیب یاد مىكند و در نهایت به اسلام و پیامبر اشاره دارد.
227 آیه دارد و در حدود سال 4 بعثت در مكه نازل شده است. نام دیگر سوره «جامعه» است.
227 آیه دارد و در حدود سال 4 بعثت در مكه نازل شده است. نام دیگر سوره «جامعه» است.
27- نمل [مورچه]
در آیه 18 عبور سلیمان را همراه با سپاه جن و انس و پرندگان كه مسخر فرمان او بودند، از وادى مورچگان، بیان مىكند و توجه مردم را به عظمت آفرینش در مورچه معطوف مىكند. بخاطر داستان سلیمان، این سوره به نام «سلیمان» هم نقل شده است.
در این سوره هم بخاطر تدبر و عبرت از تاریخ، سرگذشت تعدادى از انبیاء و موضعگیرى مشركین مكه و مشركان سابق را در امتهاى گذشته به یاد مىآورد و فرجام كار مؤمنان و مخالفان را تصویر مىكند.
این سوره كه 93 آیه دارد، قبل از هجرت، در سال هشتم بعثت در مكه نازل شده است.
این سوره كه 93 آیه دارد، قبل از هجرت، در سال هشتم بعثت در مكه نازل شده است.
28- قصص [قصه]
در این سوره، قصههائى از ولادت موسى تا نبوتش و مبارزهاش با فرعون و نجات بنى اسرائیل از استضعاف، و نیز زراندوزى قارون و سرنوشت تلخش، بیان شده است.
این سوره كه قبل از هجرت در مكه نازل شده (حدود سال 11 بعثت) در دوره سختى و شدت و رنج مسلمانان، مقایسهاى است با شدائد بنى اسرائیل در چنگ فرعون، و نویدى است براى پیروزى و وراثت زمین و امامت تاریخ و شكست طاغوتها.
داستان موسى و فرعون، در اینجا نقش سمبولیك خود را در نشاندادن مبارزه دائمى حق و باطل و پیروزى نهائى حق، بخوبى ایفا مىكند.
كلمه «قصص» در آیه 25 آمده، آنجا كه دختر شعیب، پیش پدر از كمك موسى به آنها در كشیدن آب از چاه براى گوسفندان شعیب، تعریف كرده و آن قصه را بازگو مىكند. از آیه 76 به بعد از روش زراندوزى و تكبر قارون انتقاد شده و سرنوشت مذلت بار و فرو رفتن او را در زمین بیان مىكند.
این سوره 88 آیه دارد.
این سوره 88 آیه دارد.
29- عنكبوت
با تشبیه كردن كافران در عقاید الحادى خودشان به عنكبوت كه سستترین خانهها را دارد و تار و پودش در برابر بادها درهم مىریزد، سستى بناى اندیشههاى مشركان و ماده گرایان را بازگو مىكند كه حباب اندیشههایشان بر روى سرابى خیالى و پوچ استوار شده است. آیه 41 این حقیقت را گفته است.
این سوره مكى كه قبل از هجرت بعد از سوره روم نازل شده، كلا درگیرى ایمان آوردندگان را با فتنه انگیزىها و كارشكنىها و اغواهاى مخالفان بیان مىكند و نمونههائى چند از زندگى ابراهیم و انبیاء دیگر و فداكارىهایشان در راه خدا مىآورد و مؤمنان را بیاد تكالیف و تعهدات و صبر در این راه مىاندازد. مشتمل بر 68 آیه. و صبر در این راه مىاندازد. مشتمل بر 68 آیه.
30- روم [نام كشورى است]
در آغاز سوره، از پیروزى روم پس از شكستخوردنش از ایران خبر مىدهد. این پیشگوئى و حادثه مربوط به صدر اسلام است و در واقع نوید پیروزى امت مسلمان را پس از شكست دو ابر قدرت آن روز جهان مىدهد و تقویتى است براى مسلمین آن روز كه مورد آزار مشركین مكه قرار داشتند و آیندهاى تابناك را در افق حیات بشرى نشان مىدهد در چندین آیه متوالى آیات و نشانههاى الهى را با ذكر مصداق، از مخلوقات و پدیدههاى زمینى و آسمانى بیان كرده، سپس انسانها را متوجه فطرت خدا آشناى خودشان مىكند: آیه 30 و 42 و در نهایت، باز گریزى است به مسئله مهم یعنى معاد و حیات جاودان پس از مرگ.
هفتاد و نهمین سورهاى است كه با 60 آیه، در مكه و قبل از هجرت نازل شده است.
هفتاد و نهمین سورهاى است كه با 60 آیه، در مكه و قبل از هجرت نازل شده است.
31- لقمان
سوره به نام لقمان حكیم است و در آیات 12 تا 20 موعظههاى حكیمانهاى را از لقمان به پسرش بیان كرده است، كه درباره خدا و دین و برخورد انسانى با مردم و میانه روى در رفتار است.
در مجموع، این سوره، پیام توحید و حكمت و معرفت و معاد را بیان مىكند و فطرت بشرى آدمیان را مورد خطاب قرار مىدهد تا از طریق توجه به نعمتهاى الهى، به شناخت و اطاعت او گردن نهاده و به سعادت ابدى برسد.
در مكه و نزدیكیهاى هجرت نازل شده است و داراى 34 آیه مىباشد.
در مكه و نزدیكیهاى هجرت نازل شده است و داراى 34 آیه مىباشد.
32- سجده [سجده كردن]
در آیه 15 این سوره، از نشانههاى بارز مؤمن، این را مىگوید كه هنگام یادآورى آیات و نشانههاى خدا، به علامت تعظیم و سپاس، به خاك افتاده و در پیشگاه او سجده كرده و خدا را مىستاید. «مضاجع» نام دیگر این سوره است. هنگام تلاوت آیه سجده واجب است كه سجده نمائیم.
هدف كلى سوره، اقامه دلیلى است در مورد مبدا و معاد و زدودن شك از دلها و در رابطه با نبوت و قرآن، اشارههائى هم به مؤمنان و فاسقان دارد و از پاداش و عذاب، سخن مىگوید. و سرگذشت موسى و قوم او بعنوان یك نمونه مطرح مىشود.
این سوره 30 آیه دارد و در مكه در اوائل بعثت پیامبر نازل شده است.
این سوره 30 آیه دارد و در مكه در اوائل بعثت پیامبر نازل شده است.
33- احزاب [حزبها و گروهها]
حزبها و قبائل مشرك عرب، براى ریشه كن كردن اسلام و نابودى مسلمین دست به دست داده و ائتلاف نمودند و مدینه را محاصره كردند و جنگ خندق پیش آمد.
واكنش روانى و عكس العمل مسلمانان در برابر این محاصره نظامى و نقش تخریبى ستون پنجم (یهود داخل مدینه) و سر انجام كار، از مسائلى است كه در خلال آیات 9 تا 27 ذكر شده و بسى آموزنده است. به همین جهت هم شروع سوره، با فرمان خدا مبنى بر اطاعت نكردن از كافران و منافقان است.
در قسمتهاى بعدى رابطه پیامبر را با مؤمنین و منافقین و همچنین همسرانى و نیز تذكر نكات اخلاقى و تربیتى را در بر دارد و اینكه آنها الگوى مردماند و نیك و بدشان تاثیر فراوان دارد و بر خوبیها و فسادهایشان، پاداش یا عذاب دو برابر خواهد بود. از آیه 36 به بعد به ماجراى ازدواج پیامبر با زن پسر خواندهاش - زید - اشاره شده و در آیه 40 خاتم انبیاء بودن حضرت محمد(ص) بیان شده است و در اواخر سوره، علیه منافقین افشاگرى مىكند. در حدیثى بیان شده كه در این سوره، رسوائیهاى مردان و زنان قریش بیان شده است.
این سوره 73 آیه دارد و در سال 6 هجرى در مدینه نازل شده است.
این سوره 73 آیه دارد و در سال 6 هجرى در مدینه نازل شده است.
34- سبا
نام قومى است كه همزمان با سلیمان مىزیستند و حاكمشان یك زن (بلقیس) بود. از آیه 15 به بعد بخشى از داستان آنان را در رابطه با سلیمان بیان مىكند و نیز داستان داود را نقل مىنماید. در این سوره آیاتى هم از توحید و رسالت و آخرت (این سه پایه دعوت همه انبیاء) آمده است. رسالت جهانى پیامبر اسلام در آیه 28 آمده، و در كل، حمایت از رسول اللّه در دعوت الهىاش مىباشد.
هشتاد و سومین سورهاى است كه در مكه و قبل از هجرت نازل شده و 54 آیه دارد.
هشتاد و سومین سورهاى است كه در مكه و قبل از هجرت نازل شده و 54 آیه دارد.
35- فاطر [شكافنده، پدید آورنده]
در اولین آیه، با این صفت، از خدا ستایش شده، خدائى كه آسمانها و زمین را با شكافتن پرده عدم، بوجود آورد.
نام دیگر سوره «ملائكه» است. باز در همین آیه اول از فرشتگان بعنوان رسولانى كه حامل فرمان خدا و مجرى اوامر او در جهان هستند یاد شده است.
این سوره، شامل قدرت و حكمت و نعمتهاى بزرگ آسمانى و زمینى خداوند، در رابطه با توحید و ربوبیت اوست و اینكه خلقت انسان و آمد و رفتشب و روز و تسخیر ماه و خورشید و آبها و ماهیهاى دریاها همه در جهتشكر انسان و حركت او بسوى صاحب نعمت و شناختن و اطاعت اوست.
54 آیه دارد و در مكه نازل شده است. به استثناى چند آیه كه مدنى است.
54 آیه دارد و در مكه نازل شده است. به استثناى چند آیه كه مدنى است.
36- یس [از حروف رمز قرآن و خطاب به پیامبر]
در این سوره كه با پیامبر سخن گفته شده، پایههاى سه گانه دین (توحید، نبوت، معاد) مطرح شده و نیز حالت مردم را در قبول و رد دعوتها، و سر انجام مجرمین و متقین را در قیامت بیان كرده است.
و از رویش گیاه در زمین مرده، روئیدن باغها و میوهها، زوجیت عمومى در مخلوقات، شب و روز و ماه و خورشید حركت كشتىها در دریا و ... بعنوان «آیه» و نشانه بر خدا یاد شده است.
این سوره «قلب قرآن» هم نامیده شده است. و همچنین به «ریحانة القرآن» هم معروف است پنجاه و نهمین سورهاى است كه در مكه نازل شده است و 83 آیه دارد. پنجاه و نهمین سورهاى است كه در مكه نازل شده است و 83 آیه دارد.
37- صافات [به صف كشیدهها]
در آیه اول، خداوند به فرشتگان به صفت كشیده شده، یا به صفوف منظم پیكار گران و مجاهدان، یا پرندگان منظم و به صف كشیده در پرواز، یا صفوف نمازگزاران، سوگند یاد كرده است. (بنا به تفسیرهاى گوناگون در كلمه صافات).
روح كلى سوره، بیان توحید و رد عقاید مشركین، بخصوص در زمینه خویشاوندى خدا با جن یا مخلوقات دیگر مىباشد. مسئله معاد و پاداشهاى بهشت و كیفرهاى جهنم موضوع دیگر این سوره است. به داستان نوح و امتحان ابراهیم بوسیله فرمان ذبح اسماعیل، و همچنین داستان لوط و یونس هم اشارهاى شده است.
این سوره كه 182 آیه دارد، در اوائل بعثت در مكه نازل گشته است.
این سوره كه 182 آیه دارد، در اوائل بعثت در مكه نازل گشته است.
38- ص [از حروف مقطع رمز]
محور سوره، دعوت پیامبر به توحید و اخلاص در عبودیت است. از این رهگذر موضع موافقین و مخالفین و رویاروئى جبهه حق و باطل و سر انجام دو گروه است. قیامت و مسئله خلقت انسان و امر خدا به سجود بر آدم و سر باز زدن ابلیس و دشمنیهاى ابلیس با بنى آدم در جهت اغواء و گمراه كردن و اینكه فقط مخلصین از دام شیطان مىرهند، از مسائل دیگر این سوره است.
این سوره كه 88 آیه دارد، حدود سالهاى 4 و 5 بعثت پیامبر در مكه نازل شده است.
این سوره كه 88 آیه دارد، حدود سالهاى 4 و 5 بعثت پیامبر در مكه نازل شده است.
39- زمر [جمع زمره: گروهها و دستهها]
از آیه 70 تا آخر سوره، بیان مىكند كه در قیامت كه روز كیفر و پاداش كافران و متقین است، گروه گروه، مردم به سوى سرنوشت و جایگاه ابدى خودشان (دوزخ یا بهشت) سوق داده مىشوند. نام دیگر سوره «غرف» (غرفهها) است. به این مناسبت كه در آیه 20 از غرفههاى چند طبقه متقین در بهشتیاد شده است.
در این سوره، در مورد اخلاص دین براى خدا و بیدار ساختن قلوب براى پذیرش حق، و مقایسه حال و سرنوشت مؤمنین و مشركین در دنیا و آخرت، مطالبى بیان شده است. و در مجموع، سوره، سوره پاداشها و كیفرها و نتایج اخروى اعمال ما در دنیا است.
این سوره مكى است و 75 آیه دارد.
این سوره مكى است و 75 آیه دارد.
40- مؤمن [ایمان آورنده]
از آیه 27 به بعد از «مؤمن آل فرعون» یاد مىكند.
مردى كه در بطن نظام طاغوتى فرعون، مخفیانه به دعوت موسى گرویده بود و به نفع او در مجامع دولتى تبلیغ مىكرد و از موسى در مقابل توطئههاى خائنانه فرعون و وابستگانش دفاع مىنمود.
نام دیگر سوره، «غافر» است. یعنى بخشنده گناه و خطاپوش در آیه 3 با این صفت از خدا یاد شده است. نام دیگر سوره «طول» استیعنى نعمت پایدار و در همین آیه از خداوند با عنوان صاحب نعمت (ذى الطول) یاد شده است.
از مطالب دیگر این سوره، درگیرى هواداران حق و باطل است، قدرت مطلقه خدا در قیامت، رمز سرنگونى قدرتهاى باطل و جبار پیشین، دعوت موسى، تقسیم بندى مردم در رابطه با اعمالشان در قیامت و ... مىباشد.
این سوره مكى كه داراى 85 آیه مىباشد، در سالهاى قبل از هجرت نازل شده است.
این سوره مكى كه داراى 85 آیه مىباشد، در سالهاى قبل از هجرت نازل شده است.